اخیرا کافه و رستوران Kicking Horse Coffee که در بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد طی یک پست اینستاگرامی اعلام کرد: «برای 16 سال، کافه Kicking Horse بی سر و صدا آمریکانو را «کانادیانو» مینامید. امروز، ما به طور رسمی آن را به یک پدیده عمومی تبدیل میکنیم و از کافهها در سراسر کشور کانادا میخواهیم که این تغییر را اعمال کنند. به ما بپیوندید و آنها را کانادیانو بنامید.»
این اقدام ظاهراً ساده اما قدرتمند، جنبشی را در میان کاناداییها به راه انداخته که علیه سیاستهای دونالد ترامپ به عنوان رئیسجمهور ایالات متحده اعتراض میکنند.
تنشهای رو به رشد و تغییرات جدید
تنش کنونی میان ایالات متحده و کانادا گفته میشود که شدیدترین نوع آن از زمان جنگ جهانی دوم است، با اعمال تعرفه 25 درصدی توسط ترامپ بر تمام واردات از کانادا و مکزیک. ترامپ همچنین اظهار کرده که قصد دارد کانادا را به ایالت 51ام ایالات متحده تبدیل کند—موضوعی که در میان کاناداییها به شدت چالشی شده است. نخستوزیر کانادا، به همراه دیگر مقامات ارشد کانادایی، اطمینان دادهاند که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
از زمانی که Kicking Horse اولین اعلامیه خود درباره “کانادیانو” را منتشر کرد، کافههای Le Petit Pain و Café Belem در تورنتو نیز به این فراخوان پیوسته اند و هر روز کافههای بیشتری به این فهرست اضافه میشوند.
قبل از “کانادیانو” چگونه “آمریکانو” نامگذاری شد؟
با توجه به اعلامیه اخیر Kicking Horse، این سوال مطرح میشود که چطور در ابتدا “آمریکانو” به این نام شناخته شد؟
ریشههای آمریکانو به جنگ جهانی دوم بازمیگردد، زمانی که سربازان آمریکایی مستقر در ایتالیا قهوه اسپرسو سنتی را برای ذائقه خود خیلی قوی میدیدند. برای بازسازی قهوهای که در خانه مصرف میکردند، آنها اسپرسو ایتالیایی را با آب گرم رقیق میکردند. ایتالیایی ها این نوشیدنی تغییر یافته را «آمریکانو» نامیدند: اشارهای شوخطبعانه به مشتریان آمریکایی که نمیتوانستند شدت اسپرسو را تحمل کنند.
تغییر نام آمریکانو به کانادیانو ممکن است جنگ تجاری که میان دو کشور آغاز شده است را تغییر ندهد، اما قطعاً مردم را در زمانهای پرتنش به هم نزدیک میکند. ممکن است نام آن کمی زمان ببرد تا راحت بر زبان بیفتد، اما در چنین زمان هایی، شاید همین چیزی باشد که مردم نیاز دارند تا حس خوبی نسبت به یک چالش برای اتحاد بیشتر، داشته باشند.
اثرگذار در کوتاه مدت و ناموفق طی زمان
مواردی شبیه ماجرای قهوه کانادیانو معمولا در بازه زمانی کوتاه مدت پرطرفدار می شوند اما در بلندمدت اثرگذاری خود را از دست داده و به فراموشی سپرده می شوند. برای مثال سال 2003 یک رستوران در کارولینای شمالی در واکنش به کاهش حمایت فرانسه از حمله نظامی آمریکا به عراق اقدام به تغییر نام «سیبزمینی سرخ کرده» معروف یا فرنچ فرایز به فریدم فرایز یا «سیبزمینیهای آزادی» کرد.
این چالش توسط تعدادی از رستورانهای آمریکایی دنبال شد اما در ادامه و با طولانیشدن جنگ که محبوبیت آن را میان آمریکاییها کم کرد، تغییر نام مذکور نیز به فراموشی سپرده شد.